reklama

Všetko je raz prvýkrát...

Zvykne sa hovoriť, že všetko je raz prvýkrát. Ja som tých „prvýkrát“ zážitkov mala tento týždeň celkom dosť...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tak hneď na začiatok som prvýkrát letela do Saudskej Arábie na turistické víza...šesť rokov som tam cestovala ako rezident, držiteľ tzv. Iqamy, saudskej verzie nášho občianskeho preukazu. Tento pondelok som tam však letela na turistické víza, ktoré som si - našťastie - vybavila už v Londýne...Našťastie preto, že napriek tomu, že stránka saudského Ministerstva vnútra deklarovala, že si môžete víza vybaviť až v Rijáde na letisku, filipínska zamestnankyňa Kuwait Airways chcela v Kuvajte na letisku odo mňa okrem letenky aj víza...Zjavne preto, že keby mi náhodou z nejakého dôvodu saudská strana odmietla vstup do krajiny, tak aby ma neposlali naspäť na ich náklady. Treba povedať, že nekontrolovala víza iba mne, ale všetkým pasažierom...na odlet okrem mňa čakalo aj množstvo ázijských robotníkov tmavej pleti, zjavne zo Srí lanky alebo Bangladéša, ktorí odchádzali z Kuwajtu pracovať do Saudi alebo možno odtiaľ cestovali do svojej krajiny. Biele thóby Sauďanov alebo Kuvajťanov bola vidieť len zriedka a aj to hlavne v prvej triede, aj keď lietadlo bolo plné do posledného miestečka...Inak ešte perlička...keď som sa snažila saudskému ministerstvu vnútra zaplatiť víza online, mojej anglickej banke sa zdala táto transakcia podozrivá a zamietli ju a následne mi zmrazili účet...Musela som tam telefonovať a pracne vysvetľovať, že som to naozaj ja, že naozaj letím do Saudskej Arábie a naozaj chcem zaplatiť turistické víza a že je to v poriadku...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalšie prvýkrát som zažila hneď druhý deň po prílete do Rijádu...na stretnutie so slovenskými priateľkami ma prvýkrát viezla žena...tiež Slovenka...bravúrne ignorovala rozdrapených Sauďanov, na ktorých otrasnom šoférovaní sa od mojich čias nič nezmenilo – Saudi stále vedie svetovú štatistiku s dvadsiatimi úmrtiami pri dopravných nehodách denne. Stále tu treba predvídať, že aj keď domáci nevyhadzujú žiadne smerovky, tak možno budú chcieť odbočiť doľava alebo doprava alebo predbehnúť vás jazdou v odstavnom pruhu či po chodníku. Mala som pocit, že áut je na cestách podstatne viac a že odkedy tu ženy môžu šoférovať, tak má každá domácnosť teraz jedno auto pre otca, jedno pre matku a jedno pre deti, ktoré vozí šofér...Ulice sú tu stále rozkopané a nad nimi sa týči na betónových pilieroch nové metro, ktoré by malo byť dané do prevádzky v budúcom roku...Niekde sú už viditeľné kompletne dokončené stanice metra s mimoriadne zaujímavým dizajnom, inde už aj kompletné dráhy „overgroundu“ – rijádske metro bude kombináciou nadzemných a podzemných tratí, čiže undegroundu and overgroundu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvýkrát som tento týždeň zažila aj vychádzku bez abáje, bez klasických čiernych šiat, ktoré boli doteraz povinné pre všetky ženy - cudzinky nevynímajúc. Priletela som vo svojom tzv. cestovnom kostýme, v dlhých bavlnených nohaviciach a dlhej tunike s dlhými rukávmi v z toho istého materiálu s veľkými našitými vreckami, do ktorých som poľahky strčila pas a v ktorom som bežne cestovávala aj predtým a na letisku nikto voči tomu nenamietal. Ísť bez abáje do obchodného domu sa však predtým nesmelo a bol to tak trochu zvláštny pocit, aj keď väčšina domácich žien tu bola stále zahalená a ja som prakticky nepostrehla žiaden rozdiel...predsa len asi turistiek, ktoré sem prišli a mohli byť oblečené „skromne“, teda v aspoň v trojštvrťových nohaviciach a v blúzke s rukávmi po lakte, ale bez abáje, v obchodných domoch až tak veľa nebolo...Pravdepodobne boli roztrúsené na iných, turisticky viac zaujímavých miestach krajiny. Podľa saudských novín Saudi Gazette od 27.septembra tohto roku, kedy sa začali vydávať turistické víza, prišlo do krajiny už 115.000 turistov...Aj keď nevieme, koľko z nich bolo žien, ja viem určite ešte o ďalšom mužovi, ktorý priletel z Londýna pár dní predo mnou...Je to môj anglický vydavateľ, ktorý podobne ako ja strávil v Saudi niekoľko rokov a teraz bol takisto zvedavý na všetky zmeny, ktoré sa v krajine udiali...ja som ich za tých pár dní zažila už celkom dosť a celkom sa teším na tie ďalšie...

Soňa Bulbeck

Soňa Bulbeck

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1 868x

Spisovateľka, blogerka a učiteľka angličtiny, ktorá sa po pätnástich rokoch vrátila na Slovensko a píše nielen o tom, čo zažíva tu, ale stále aj o svojich zážitkoch z Blízkeho Východu a iných krajín... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu