reklama

„ A to ich naozaj polievajú? A ešte aj korbáčujú? Ó, Bože...“

...reagovala so zdesením v hlase manželova írska obvodná sestra, keď sme si v rámci jej predveľkonočnej návštevy u nás vymieňali informácie o tradičných zvykoch počas Veľkej Noci v jednotlivých krajinách...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Jej prekvapenie pokračovalo, keď sa dozvedela, že takto „týrané“ ženy sa nielenže nebránia, ale sa tomuto zvyku priam tešia a predbiehajú sa v počte kúpačov či prezlečených šiat veľmi podobne ako anglické teenegerky v počte Valentínskych pozdravov. Informácia o odmene pre „tyranov“ v podobe maľovaných alebo čokoládových vajíčok, peňazí či pohostenia, ju dostala úplne do kolien...

Sledujúc jej reakcie som si uvedomila ako veľmi sú naše názory formované prostredím, kde sa pohybujeme...ako obvodná zdravotná sestra chodila denne z domácnosti do domácnosti, pomáhajúc pacientom, a tak sa pravdepodobne okrem iného stretávala aj s rôznymi prípadmi domáceho násilia...podvedome si zjavne predstavila všetky tie bité alebo inak týrané ženy, ktoré tu stretla a ktoré potrebovali jej pomoc...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Náhodou, ja som to zažila...nie na Slovensku, ale v „Moravii“...sa mi to páčilo...bolo to naozaj „funny“...“ zapojila sa do debaty vedľa nej sediaca jej kolegyňa z Južnej Afriky. „Bola som tam asi pred piatimi rokmi na kurze a naši hostitelia nám umožnili zažiť túto tradíciu...bolo to veľmi pekné...vysvetlili nám, že je to preto, aby sme boli celý rok zdravé a svieže...“ vykladala dotyčná s nadšením. Ja som si v duchu predstavila, že to bolo zjavne zorganizované s pomocou nejakého moravského folklórneho súboru, ale potešila som sa, že mala z toho príjemný zážitok. Výsledkom debaty bolo, že Írka zatúžila po návšteve Slovenska, špeciálne na Veľkú Noc, aby mohla toto „týranie“ zažiť na vlastnej koži...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja osobne som jej nevyvracala, že nie všade a nie všetky veľkonočné polievačky sa dejú práve takto. Pamätala som si z detstva, keď ma ako „farárovu dievku“ dedinskí mládenci nehodili do potoka ako ostatné dievčatá, ale radšej decentne prišli na faru s fľaškami neuveriteľne smradľavých ruských voňaviek ( tzv. „Živé kvety“ či „Chat De Noir“ boli vtedy k dostaniu len výnimočne), ktorých „vôňu“ som nevedela dostať zo šiat a vlasov ešte týždeň - rozhodne mi to vtedy veľmi „funny“ nepripadalo...

V rámci našej výmeny informácií som sa ale aj ja dozvedela niečo nové o tých anglických veľkonočných zvykoch, konkrétne o tzv. „hot cross buns“ - špeciálnom veľkonočnom pečive, ktoré sa tu pečie iba na Veľký Piatok a jeho tradícia siaha až niekedy do stredoveku. Ide o akési sladké buchty, navrchu ozdobené cukrovým krížom, so zapečenými hrozienkami a inými koreninami. Bolo mi vysvetlené, že kríž symbolizoval ukrižovanie Krista a koreniny vraj „voňavé veci“, ktoré boli ( ako sa spomína v Biblii) spolu s Ježišovým telom zabalené do plátna – tak, ako je na Blízkom Východe zvykom pochovávať. Tieto buchty boli na Veľký Piatok rozdávané chudobným a dokonca sa verilo, že majú magickú moc...napríklad, pomáhali chorým sa vyliečiť, ochraňovali na dlhých cestách (preto si ich brali námorníci so sebou na dlhé plavby), ale verilo sa aj, že keď ste si jednu pribili na stenu v kuchyni, nemohlo sa vám stať, žeby vám po celý rok nevykyslo cesto – až kým ste nezamiesili na nové „hot cross buns“ nasledujúci Veľký Piatok. V každom prípade, tento posledný experiment vyskúšať nemôžem, keďže sme už všetky tohoročné hot cross buns spolu s manželom zjedli v presvedčení, že vyliečia naše choroby. A okrem toho - manžel ma ani nepolial ani nevyšibal a tak mi ostáva len dúfať, že budem celý budúci rok zdravá a svieža hlavne vďaka zázračným anglickým buchtám... 

Soňa Bulbeck

Soňa Bulbeck

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1 868x

Spisovateľka, blogerka a učiteľka angličtiny, ktorá sa po pätnástich rokoch vrátila na Slovensko a píše nielen o tom, čo zažíva tu, ale stále aj o svojich zážitkoch z Blízkeho Východu a iných krajín... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu