reklama

Dr. Faustus

Po troch mesiacoch môjho neplánovaného pobytu v Londýne som sa konečne dočkala aj pozitívneho zážitku – bola som v divadle. A to nie v divadle hocijakom, ale v samotnom GLOBE, v divadle divadiel...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Tí z vás, čo mali to šťastie navštíviť osobne tento úžasný historický priestor, sa určite trochu začudujú – „ V Globe? V decembri? Však Globe je otvorené divadlo, v decembri by tam človek zamrzol...“ Nuž áno, je to presne tak, samotné Globe je v zime otvorené len na prehliadky a divadlo sa tam hrá len od mája do konca septembra. V tesnej blízkosti tohoto divadla však pri poslednej rekonštrukcii vznikol tzv. Sam Wanamaker Playhouse - niečo ako malý, uzavretý Globe, ktorý svojou kapacitou nedosahuje ani desatinu svojho veľkého shakespearovského brata, ale svojím interiérom je jeho vernou kópiou. A ešte navyše, na vytvorenie čo najvernejšej dobovej atmosféry sa tu nepoužíva žiadne umelé osvetlenie, ale všetky predstavenia sa odohrávajú pri skutočných sviečkach. Priznám sa, že mi nebolo všetko jedno, keď pri prvej scéne, kedy bolo javisko posiate desiatkami starých kníh, svietniky s horiacimi sviečkami sa tíško spustili zo stropu a pristali tesne nad nimi...v duchu som si povedala, že požiarny technik v tomto divadle určite nemá na ružiach ustlané a že sa zjavne teší zakaždým, keď predstavenie úspešne a bez požiaru skončí...však z histórie vieme, že to bol práve požiar, ktorý zničil prvé Globe - a nielen divadlo, ale aj značnú časť Londýna...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V nedeľu sa – našťastie - žiaden požiar nekonal a tak sme si mohli vychutnávať predstavenie Dr.Faustus od Shakespearovho súčasníka – a zlé jazyky tvrdia, že aj rivala - Christophera Marlowa, ktorý bol zabitý v krčmovej bitke v roku 1593 ako dvadsaťdeväťročný. História ale tvrdí, že bitka bola zinscenovaná a Marlowe bol zavraždený na príkaz vtedajšieho guvernéra, keďže bol podozrivý zo špionáže a ateizmu...ťažko povedať, kde je pravda...

V každom prípade, príbeh o Dr.Faustovi je známy už celé generácie v rôznych verziách...ja osobne si doteraz pamätám príbeh z knihy „Staré pověsti české“ od Aloise Jiráska s ilustráciami Mikuláše Aleše, kde som prvýkrát tento príbeh čítala a aj neskôr pri návšteve Prahy som si so záujmom prezerala dom, ktorý nám bol ukazovaný ako tzv.Faustov dom - aj s povestnou dierou v streche, ktorou - podľa legendy - Mefistofels Fausta odniesol do pekla...doteraz som si naozaj myslela, že tam Dr. Faustus aj naozaj žil. Marlowe však svoj príbeh zasadil do nemeckého Wittenbergu a nie do Prahy a tak som v nedeľu musela veriť jemu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predstavenie bolo naozaj skvelé...v dokonalej harmónii tu súzneli vynikajúce herecké výkony, presne načasovaná dobová muzika, zaujímavé kostýmy... Napriek miniatúrnemu priestoru javiska predstavenie nebolo konverzačné a statické, ale akčné a dynamické - herci využívali balkón aj priestory hľadiska na nástupy a šarmantne komunikovali s divákmi. Jediné, čo sa predstaveniu snáď dalo vytknúť, bolo jeho dĺžka...skoro tri hodiny s pätnásť minútovou pauzou boli trochu veľa na moje vnímanie a hlavne môj chrbát. Nemala som problém rozumieť, aj keď paradoxne, manželov syn - rodený Angličan - priznal po predstavení, že veľa veciam nerozumel, keďže predstavenie sa držalo pôvodného jazyka predlohy...ale možno to bolo aj tým, že mladý doteraz o príbehu Dr. Fausta vôbec nepočul a netušil, o čo ide...zahryzla som si do jazyka a nekomentovala, že čo sa učia na anglických školách. Inak, zo začiatku som bola trochu zmätená aj ja, keďže Dr. Faustus bola totižto žena a to dokonca čiernej pleti...dokonca aj diabol Mefistolefeles bol žena...rozmýšľala som, že či naozaj idú v Anglicku tie úvahy o rodovej a rasovej rovnosti až do takých extrémov alebo čo tým vlastne chcel režisér, resp. režisérka - ktorou bola tiež žena - ukázať, keďže v pôvodnej Marlowovej predlohe bol Dr.Faustus muž. Ale potom si povedala, že to nebudem riešiť a jednoducho som si plne vychutnávala kus poctivej divadelnej roboty v krásnom divadle...niečo, čo mi bolo za posledných pár rokov naozaj zriedka dopriate...

Soňa Bulbeck

Soňa Bulbeck

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1 868x

Spisovateľka, blogerka a učiteľka angličtiny, ktorá sa po pätnástich rokoch vrátila na Slovensko a píše nielen o tom, čo zažíva tu, ale stále aj o svojich zážitkoch z Blízkeho Východu a iných krajín... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu