reklama

Keby bol Arthur Hailey navštívil Piešťany...

...tak by určite okrem svojich populárnych románov ako napríklad „Hotel“ či „Letisko napísal aj román „Kúpele“...fungovanie takého obrovského komplexu ako sú piešťanské kúpele je totižto určite nemenej zaujímavé...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ja síce nemám možnosť nahliadnuť až do úplného zákulisia, ako napríklad do „bahennej kuchyne“, kde sa pripravuje slávne piešťanské liečivé bahno, ale mám celkom dobrý pozorovací talent a tak pozorujem dianie aspoň v ostatných zložkách tohoto „mnohobunkového organizmu“. Áno, kúpele poskytujú nielen liečebné procedúry, ale zahŕňajú aj ubytovanie a stravovanie či trávenie voľného času...toto všetko vplýva na komplexný pocit spokojnosti nás, klientov, ktorí sa tu liečime. Zámerne hovorím „klientov“ a nie „pacientov“, lebo nie všetci, čo sú tu, sú pacienti...hlavne cez víkendy sa tu zvykne objaviť množstvo relatívne zdravých jedincov, ktorí využívajú rôzne zľavnené pobyty alebo výhodné ponuky programov pre seniorov či zaľúbené dvojice a podobne. Ja osobne si pamätám, že som tu takto presne pred desiatimi rokmi doniesla prvýkrát manžela na pobyt s názvom „Chuť Piešťan“. Pobyt bol trojdňový a okrem procedúr sme zvládli aj jazdu vláčikom po meste a tancovačku v RETRO bare...všetko toto tu funguje aj dnes...takisto ako rozľahlý komplex liečebných domov Balnea Esplanáde, Palace, Splendid a Grand, v ktorom sa mu vtedy podarilo úspešne stratiť...a to je, prosím pekne, architekt...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V porovnaní s rokom 2008 som tento rok zaregistrovala nápadnú zmenu klientely...kým predtým prevládali prevažne nemeckí dôchodcovia, Kuvajťania a Sauďania s menším množstvom klientov z Izraela a Slovákov, v týchto dňoch znie kúpeľmi predovšetkým ruština. Ja, čo som si doteraz naivne myslela aká som dobrá, keď denne zvládam prepínanie zo slovenčiny do angličtiny ( manžel stále ovláda len zopár slovenských fráz – napriek tomu, že minulý rok odo mňa dostal tričko s nápisom „Učíme sa slovensky“ s našimi najľubozvučnejšími slovami, zaklincovanými vetou „Ľaľa ho, papľuha, ogrckal mi krpce!“) a tuto väčšina kúpeľného personálu plynule prechádza zo slovenčiny do ruštiny a z ruštiny do nemčiny a z nemčiny do angličtiny...dokonca jedna cvičiteľka vysvetľovala staršej arabskej pani ako má cvičiť na stacionárnom bicykli po arabsky...na moju prekvapenú otázku, kde sa to naučila, odpovedala, že strávila niekoľko rokov v Kuvajte. A tak to vyzerá, že aj naša mladšia generácia sa musí opäť učiť po rusky ako my kedysi...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V ruskej klientele ale nie sú zahrnutí len tzv. ruskí Židia, ktorých som zažila v Izraeli a ktorí sú aj tu ľahko rozoznateľní podľa červených tašiek s nápismi v hebrejčine, s ktorými chodia na procedúry a ktoré majú ako dar od svojej cestovky, ale aj – prevažne starší - ruskí občania, ktorí sa sem prišli liečiť, lebo si to jednoducho môžu dovoliť. Títo okrem ruštiny neovládajú žiadny iný jazyk, zato sú poväčšine hluční ( jedných takých mám za susedov už tretí deň a odvtedy som sa poriadne nevyspala), furt sa na niečo sťažujú a furt sa na niečo vypytujú miesto toho, aby si všímali navigačné tabule a informácie o procedúrach, ktoré sú okrem slovenčiny, angličtiny, nemčiny a arabčiny písané aj azbukou, čo niekto prezieravý presadil pri poslednej rekonštrukcii kúpeľov v roku 2004...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na personále tu ma okrem jazykovej zdatnosti zaujal aj fakt, že všetci sú buď veľmi mladí - teda takí okolo dvadsať - alebo potom starší, tak okolo päťdesiatky... ako keby tu absentovala stredná generácia tridsiatnikov a štyridsiatnikov, čiže ľudí v tom najproduktívnejšom veku, ktorí potrebujú najviac zarobiť, aby uživili svoje rodiny. Došlo mi, že títo zjavne hľadajú iné možnosti ako pracovať tu v kúpeľoch za nejakých 500 – 600 euro mesačne...možno sú tiež v Kuvajte alebo v Saudi, kde sa priemerná mzda masérov a fyzioterapeutov pohybuje okolo 3.000 euro...a to ešte aj potom, ako ich už v Saudi začali zdaňovať...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V každom prípade, tí, čo tu pracujú, sú šikovní a poväčšine aj milí a ochotní a snažia sa vyjsť v ústrety ako môžu – a myslím si, že všetkým klientom, nielen mne, keďže nezdieľam názor jednej kolegyne blogerky, tvrdiacej, že ľudia sú k nej milí len preto, lebo sa boja, žeby v opačnom prípade o nich zle napísala. Nuž, ja nie som žiadna instagramová celebrita, a viem, že ma tu skôr ľudia poznajú ako autorku kníh o Blízkom Východe...ale - keďže to ten Hailey bohužiaľ už nestihne – možno sa moja budúca kniha bude volať práve „Kúpele“... 

Soňa Bulbeck

Soňa Bulbeck

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1 868x

Spisovateľka, blogerka a učiteľka angličtiny, ktorá sa po pätnástich rokoch vrátila na Slovensko a píše nielen o tom, čo zažíva tu, ale stále aj o svojich zážitkoch z Blízkeho Východu a iných krajín... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu