reklama

Hadži Halef Omar ben hadži Abul Abas ibn hadži Davud Al Gosarah...

Dnešný blog bude trochu zmätený, keďže aj ja som tak trochu zmätená...po dlhšej dobe som bola počas moslimskej púte do Mekky na Slovensku a tak ma prekvapilo, čo všetko sa tu človek dozvie...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Názov tohto blogu som si požičala z dobrodružného románu Karla Maya „Púšťou“, kde hlavný hrdina, Kara ben Nemsi, je sprevádzaný na svojej ceste Arábiou arabským sluhom, ktorý si svoj nízky vzrast kompenzuje práve takýmto hrdým siahodlhým menom. V jeho mene sa trikrát vyskytuje slovíčko „hadži“, čo je titul niekoho, kto absolvoval púť do Mekky...aj keď z následného textu vysvitne, že ani on, ani jeho otec, a dokonca ani jeho starý otec v tej Mekke nakoniec vôbec neboli, dotyčný sebe aj im daný titul pridelil, keďže mali dobrý úmysel sa do Mekky dostať a púť nedokončili z tzv. „objektívnych príčin...“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja som nastražila uši pri pozeraní správ jednej z našich slovenských televízií, kde moderátorka jasne vyslovovala „hadždž“ s neuveriteľným dôrazom na dve dž, čo bolo až do uší bijúce...dokonca aj v titulkoch to bolo napísané ako „hadždž“. Prekvapilo ma to a rozmýšľala som, či naši jazykovedci zase nemali čo robiť a zmenili z pôvodne už poslovenčeného výrazu pre túto púť „hádž“ na „hadždž“...síce v angličtine sa toto slovo píše ako „hajj“, ale tie dve „jj“ sa tam rozhodne nevyslovujú...

O poslovenčovaní slov trochu viem...v každej mojej knihe som s nejakými takýmito výrazmi bojovala – aj z angličtiny, aj z arabčiny. A pritom napríklad meno saudského prístavu Jeddah bolo poslovenčené ako Džidda už v spomínanom románe Karla Maya, čiže nejakých päťdesiat rokov dozadu. Inak, na margo toho, ako si do mňa vždy niekto rád rypne za výraz „compound“, ktorému ani jedna z mojich jazykových korektoriek doteraz nevedela priradiť jednoduchý slovenský ekvivalent, len poviem čerstvú perličku z môjho nedávneho presunu autom z Košíc do Piešťan, kde v malej dedinke na západnom Slovensku na drevárskej dielni svietil obrovský nápis „Windows and Doors“. Predpokladám, že riešiť názvy firiem či obchodov u nás nepatrí do kompetencií našich jazykovedcov...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou jazykovou perličkou bolo poslovenčenie sviatku Eid al-Adha, ktorý je tzv. sviatkom obetovania a ktorým sa časovo viaže práve k spomínanej púti. Chvíľu mi trvalo, kým som pochopila z napísaného textu „Ídaladhá“ o čo ide, keďže som to jednoducho doteraz ešte nikdy nevidela takto foneticky napísané... 

Zaujímavosťou boli nielen tieto jazykové nuansy, ale aj obsah niektorých príspevkov...jeden titulok hlásal dokonca: „ Do Mekky prišlo vyše dvoch miliónov moslimov...začala sa tradičná púť hadždž. Každý rok tu zahynie niekoľko stoviek ľudí...“ Nuž, áno, v roku 2015 sa tu stala obrovská tragédia, kedy sa v tlačenici ušliapalo a udusilo okolo 2.000 pútnikov, ale to bola skôr výnimka ako pravidlo...pri množstve vyše dvoch miliónoch ľudí hocikde na svete to určite nejakí neprežijú...v Mekke o to skôr, že sú tam aj starí a chorí pútnici a teplota sa momentálne šplhá cez 40 stupňov. Určite ale nezahynuli len preto, lebo prišli do Mekky - ako to vyznievalo z kontextu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Včera som sa rozprávala v piešťanských kúpeľoch s jedným skoro „hadžim“. Tohtoročnú púť strávil u nás a vďaka vyše štyridsiatim arabským televíznym kanálom, ktoré sú tu v hotelovej ponuke, vedel, že sa tento rok v Mekke nič mimoriadne neudialo. Akurát mu bolo ľúto, že nemohol stráviť sviatok Eid al-Adha s rodinou v Kuvajte...a pevne verí, že ho naše kúpele postavia opäť na nohy a budúci rok o takomto čase z neho bude už skutočný „hadži“...

Soňa Bulbeck

Soňa Bulbeck

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1 868x

Spisovateľka, blogerka a učiteľka angličtiny, ktorá sa po pätnástich rokoch vrátila na Slovensko a píše nielen o tom, čo zažíva tu, ale stále aj o svojich zážitkoch z Blízkeho Východu a iných krajín... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu