reklama

O Čechoch a Slovákoch a češtine a slovenčine...

Pár víkendov dozadu sme na terase nášho kuvajtského bytu premietali kultový československý film „Limonádový Joe“.Prevažnú väčšinu asi dvadsaťčlenného publika tvorili tu žijúci Česi a Slováci...tento blog bude ale nielen o tom...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (100)

Narodila som sa a vyrastala som v Československu...rozumieť češtine mi bolo úplne prirodzené...vôbec mi to nerobilo problémy a nerobí mi to doteraz. Keď sa ma niekto z našich inojazyčných známych opýta na rozdiely medzi češtinou a slovenčinou, obyčajne ich prirovnám k rozdielom medzi škótskym či waleským dialektom v Anglicku. Anglickí a americkí diváci, prítomní na premietaní, nemali vôbec žiadnu šancu rozoznať, kto z prítomných je Čech a kto Slovák...mleli sme všetci medzi sebou – tak, ako je tomu vždy, keď sa stretneme v zahraničí a využívame tak možnosť hovoriť rodným jazykom. Môj manžel dokonca ovláda viac českých slov ako slovenských vďaka divadelnému predstaveniu, ktoré som režírovala vrámci Česko-slovenského spolku v Rijáde a v ktorom si zahral niekoľko nemých úloh—predstavenie sa však hralo v češtine a on si tak niekoľko slov zapamätal. Jasne, že nemohol rozumieť krásnym slovným hračkám v spomínanom filme, ako napr. „Ubohé děcko, odpouštím vám všecko...“ alebo „ Nech si ty své Kidy...“ , na ktorých sme sa bavili my ostatní a ktoré žiadne anglické titulky jednoducho nemohli obsiahnúť...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na premietaní sme neboli len my, staršia generácia, ale aj mladšia slovenská garnitúra, žijúca v Kuvajte - tridsiatnici vo veku mojich synov...a tí rozumeli tiež. Zaujímavé ale je, že mladé české zdravotné sestry v Rijáde mali problém čítať moje knihy v slovenčine. Dôvod som pochopila až nedávno, keď mi český vydavateľ oznámil, že má síce záujem vydať moju knihu „Denník saudskej manželky“ v Čechách, ale že kniha musí byť preložená do češtiny - že českí distribútori jednoducho nedistribujú do českých kníhkupectiev slovenské knihy. Chvíľu mi trvalo, kým som to pochopila. Nuž áno, je to tak, na pultoch slovenských kníhkupectiev nájdete bežne knihy v českom jazyku...na pultoch českých kníhkupectiev ale slovenské knihy nenájdete...knihy slovenských autorov sa vydávajú v Česku v češtine...pozrela som si to na Martinuse a videla som tak napríklad české preklady kníh Michala Hvoreckého či Ďura Červenáka...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priznám sa, že som v prvom okamihu nebola veľmi touto myšlienkou nadšená. Potom som si však povedala, že takto aspoň vyskúšam, ako bude kniha vyzerať v inom jazyku - stretnutie s anglickým vydavateľom mám naplánované na júl tohoto roku. A tak som súhlasila. Pred pár týždňmi mi prišiel mailom český preklad...nuž, čo si budeme čo hovoriť, nebolo to nič moc. Moja priateľka z Prahy mala k nemu skoro tri strany pripomienok, týkajúcich sa gramatiky a štylistiky a ja ďalšie tri, komentujúce hlavne logické nezmysly, ktoré vznikli nesprávnym prekladom niektorých slov alebo slovných spojení. A to nehovorím o tom, že sa z textu vytratili všetky pôvabné slovné hračky, ktoré neboli nahradené českými, ale v podstate len otrocky preložené a tak kniha stratila aj na dynamike a autentičnosti...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Český vydavateľ nebol mojím komentárom nadšený...dokonca vyjadril svoje pochybnosti o tom, či rozumiem správne českému jazyku. Teraz čakám, že moje pripomienky zapracuje do textu a pošle mi naspäť text, s ktorým budeme obidvaja spokojní. Čakám už pár týždňov a nič...odvtedy sa neozval a ja absolútne netuším, čo sa bude diať ďalej...takisto ako absolútne netuším, prečo je také ťažké vydávať v Česku slovenské knihy v slovenčine... 

Soňa Bulbeck

Soňa Bulbeck

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1 868x

Spisovateľka, blogerka a učiteľka angličtiny, ktorá sa po pätnástich rokoch vrátila na Slovensko a píše nielen o tom, čo zažíva tu, ale stále aj o svojich zážitkoch z Blízkeho Východu a iných krajín... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu